Programma leren leren in het 1ste jaar | ||
September | Boekentasplan Materiaallijst Boekentas controleren en wegen Werking planningsagenda Hoe plannen |
Klasleraar |
Oktober |
Oriënteren, selecteren, leren, overhoren, toetsen = OSLOT Weekplanning opstellen Memoriseren Herhalen: vergeetcurve |
aardrijkskunde, geschiedenis, natuurwetenschappen plastische opvoeding informatica wiskunde |
November |
Proefwerken voorbereiden Bundel leerstofoverzichten |
Klasleraar |
Februari |
Schematiseren: mindmap Andere schematiseermethodes |
|
Maart |
Soorten vragen Weetvragen, denkvragen |
|
Mei |
Proefwerken voorbereiden Bundel leerstofoverzichten |
Klasleraar |
Programma leren leren in het 2de jaar | ||
September | Boekentasplan Materiaallijst Boekentas controleren en wegen Werking planningsagenda Hoe plannen Weekplanning opstellen |
Klasleraar |
Oktober |
Oriënteren, selecteren, leren, overhoren, toetsen = OSLOT Leerstijltest |
aardrijkskunde, geschiedenis, natuurwetenschappen |
November |
Proefwerken voorbereiden Bundel leerstofoverzichten |
Klasleraar |
Februari |
Schematiseren: mindmap Andere schematiseermethodes |
|
Maart |
Herhalen: vergeetcurve Zelf leerstofoverzichten maken |
|
Mei |
Proefwerken voorbereiden Bundel leerstofoverzichten |
Klasleraar |
Programma leren leren in het 3de jaar | ||
September | memoriseren, oefensites, oefenmateriaal presenteren, oriënteren (inhoudstafel) oriënteren (inhoudstafel) memoriseren, overhoorprogramma's, oefensites toetsanalyse |
wiskunde Nederlands cultuurwetenschappen Engels geschiedenis |
oktober | memoriseren, toepassen toetsanalyse toetsanalyse toetsanalyse leerstrategieën selecteren schematiseren, structureren |
fysica wiskunde biologie cultuurwetenschappen Engels godsdienst gedragswetenschappen |
november | notities nemen schematiseren, structureren memoriseren, toespassen, schematiseren |
wiskunde cultuurwetenschappen godsdienst |
december | proefwerkvoorbereiding, inhoudstafel gebruiken proefwerkvoorbereiding, inhoudstafel gebruiken schematiseren, structureren leerstofoverzicht adhv toetsvragen proefwerkvoorbereiding: vragen leren stellen |
fysica biologie cultuurwetenschappen godsdienst geschiedenis |
Programma leren leren in het 4de jaar | ||
september | memoriseren, werken met steekkaarten toetsanalyse overhoren: zelf vragen stellen presenteren selecteren, structureren, schematiseren selecteren, structureren, schematiseren selecteren, structureren, schematiseren selecteren, structureren, schematiseren vragen lezen |
Engels godsdienst Frans Nederlands Latijn economie geschiedenis cultuurwetenschappen gedragswetenschappen |
oktober | overhoren, presenteren selecteren: vragen analyseren selecteren selecteren, notities nemen notities nemen |
Engels wiskunde godsdienst Nederlands fysica |
november | toetsanalyse, leesstrategieën toetsanalyse notities nemen memoriseren, toepassen, schematiseren structureren, schematiseren proefwerkvoorbereiding |
Engels wiskunde muzikale opvoeding godsdienst Nederlands Latijn |
Programma leren leren in het 5de jaar | |
deel 1 organisatievaardigheden |
langlopende taken: taakoriëntatie, citeren, bronvermelding en bibliografie omgaan met langlopende taken presenteren |
deel 2 leervaardigheden |
oriënteren: inhoudstafel, leesstrategieën (skimmen, snellezen) selecteren: hoofd- en bijzaken, skapa-methode, vragend-structurerend leren: memoriseren (begrippenlijst), concretiseren, structureren (verwijswoorden), mindmaps |
deel 3 samenwerkingsvaardigheden |
afspraken rond groepswerken, timing, rolverdeling werken in een onderwijsleergroep |
deel 4 notities nemen |
voorbereiding, methode toepassingen |
deel 5 leervaardigheden |
vraaganalyse: soorten vragen |
deel 6 leervaardigheden, intervisie |
voorbereiding toetsanalyse rolwisselend leren (peer-tutoring) |
deel 7 organisatievaardigheden voorbereiding proefwerken |
afleggen mondelinge proefwerken afleggen schriftelijke proefwerken |
deel 8 diagnosticeren |
checklist leerstrategieën |
deel 9 affectieve verwerking |
motivatie: persoonlijk motivatieprofiel concentratie: je leerplek in beeld |